تبلیغات
مادرم زهرا فاطمه سلام الله علیها - فاطمه سلام الله علیها از دیده گاه قرآن آیه سوم

امار و اطلاعات

    کل بازدید:
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    تعداد نویسندگان :
    تعداد کل پست ها :
    آخرین بازدید :
    آخرین بروز رسانی :
 
No Image
فاطمه سلام الله علیها از دیده گاه قرآن آیه سوم پیوند ثابت
فاطمه سلام الله علیها از دیده گاه قرآن
آیه سوم :
((فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب علیه ))
((پس حضرت آدم (ع ) از حضرت حق تبارك و تعالى كلمات را فرا گرفت و آن كلمات را وسیله (قبول ) توبه خویش قرار داد)) درباره این آیه احادیثى نقل شده است كه بسیار فوق العاده است ، و با توجه به آیه مذكور و این روایات ، انسان مى تواند بخوبى درك نماید كه حضرت صدیقه سلام الله علیها علت خلقت است و یكى از اسباب آفرینش ‍ جهان مى باشد، یعنى همانطور كه رسول اكرم (ص )، امیرالمؤ منین و حسنین علیهم السلام سبب خلقتند، حضرت صدیقه سلام الله علیها نیز یكى از علل آفرینش است ، و معقول نیست كسى علت خلقت باشد و ولایت نداشته باشد.
در این باره دو روایت ، یكى از جناب امیرالمؤ منین سلام الله علیها و دیگرى از جناب ابن عباس نقل مى كنم : روایتى كه از وجود مقدس امیرالمؤ منین (ع ) است و جمعى از حفاظ عامه آن را ذكر كرده اند چنین است :
((سالت النبى صلى الله علیه وآله قول الله تعالى : (( فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب علیه )) فقال : ان الله اهبط آدم بالهند، و حوا بجدة ... حتى بعث الله الیه جبرئیل و قال : یا آدم الم اخلقك بیدى ؟، المانفخ فیك من روحى ؟،... قال بلى ، قال : فما هذا لبكاء؟، قال : و ما یمنعنى من البكاء و قد اخرجت من جوار الرحمان . قال : فعلیك بهولاء الكلمات فان الله قابل تویتك و غافر ذنبك ، قل یا آدم : اللهم انى اسالك بحق محمد و آل محمد، سبحانك لا اله الا انت عملت سوءا و ظلمت نفسى فاغفرلى ، انك انت الغفور الرحیم ، فهولاء الكلمات التى تلقى آدم ))
((امیرالمؤ منین سلام الله علیها مى فرماید: از پیغمبر اكرم (ص ) معناى آیه شریفه (( ((فتلقى آدم من به كلمات فتاب علیه )) را سؤ ال كردم ، فرمود: هنگامى كه خداى تعال ، آدم را در هند، و حوا را در جده فرود آورد.... (حضرت آدم مدتها گذشت كه اشك غم بر چهره مى ریخت ) تا اینكه خداى تعالى جبرئیل را نازل كرد و فرمود:
یا آدم ، آیا من ترا بدست (قدرت ) خودم نیافریدم ؟ آیا از روح بر تو ندمیدم ؟ و ملائك را به سجده كردن بر تو فرمان ندادم ؟ و حوا كنیز خود را به تو تزویج نكردم ؟
حضرت آدم عرض كرد: بلى ، خطاب آمد: پس این گریه (مداوم ) تو از چیست ؟ عرض كرد: خدایا، چرا گریه نكنم ، كه از جوار رحمت تو رانده شده ام . خداى تعالى فرمود: اینك فراگیر این كلمات را كه به وسیله آن ، خدا توبه ترا قبول مى كند و گناهت را مى بخشد، بگو یا آدم : خدایا، پاك و منزهى تو، نیست خدائى جز تو، بد كردم و بخود ستم روا داشتم ، پس به حق محمد و آل محمد، مرا ببخش ، بدرستیكه این توئى بسیار بخشنده مهربان . پیامبر اكرم (ص ) در پایان سخن فرمود: این است آن كلماتى كه خداى تعالى به حضرت آدم آموخته است ، گوئى خداى تعالى حضرت آدم را با این كلمات تسلى داده است ، كه اگر از جوار رحمت من دور شده اى ، اینكه ارزش فراگرفتن این كلمات گرانقدر، عوض ، هم سن و برابر جوار رحمان و هم تراز فردوس و جنان است ، و جبران آن نعمتى كه از آن محروم شده اى . روایت دیگرى در همین موضوع جناب ابن عباس ‍ از پغمبر اكرم (ص ) نقل مى كند كه آن حضرت فرمود:
((لما خلق الله عزوجل آدم ، و نفخ فیه من روحه عطس ، فالهمه الله : الحمدلله رب العالمین . فقال له ربه یرحمك ربك ، فلما سجد له الملائكه تداخله العجب ، فقال : یا رب خلقت خلقا احب الیك منى ؟ فلم یجب ، ثم قال الثانیه ، فلم یجب ، ثم قال الثالثة ، فلم یجب ثم قال الله عزول له : نعم ، و لولاهم ما خلقتك ، فقال : یا رب ارنیهم ، فاوحى الله تعالى الى ملائكة الحجب ، آن ارفعوا الحجب فلما رفعت الحجب ، اذا آدم بخمسة اشباح قدام العرش ، فقال یا رب من هولاء؟ قال : یا آدم هذا محمد نبى ، و هذا على امیرالمؤ منین ابن عم النبى ووصیه ، و هذه فاطمة انبة نببى ، و هذآن الحسن والحسین انبا على و ولدا نببى ، ثم قال : یا آدم هم ولدك ففرح بذلك . فلما اقترف الخطیئه قال : یا رب اسالك بحق محمد و على و فاطمة والحسن والحسین لما غفرت لى فغفرالله له بهذا فهذا الذى قال الله عزوجل : ((فتلقى آدم من ربه كلمات فتاب علیه )) فلما هبط الى الارض ، صاق خاتما، فنقش علیه ((محمد رسول الله و على امیرالمؤ منین )) و یكنى آدم بابى محمد))
بعد از آنكه خداى عالى آدم (ع ) را آفرید، حضرت آدم عطسه كرد و با الهام خدائى ((الحمدلله رب العالمین )) گفت . خداى تعالى در جواب فرمود ((یرحمك ربك )) رحمت خدا بر تو باد (خوشا، آن بشرى كه جواب عطسه اش خطاب الهى باشد).
هنگامیكه فرشتگان بر حضرت آدم سجده كردند، تكبر به او راه یافت و در حالكیه بر خود مى بالید عرض كرد: پروردگارا، آیا مخلوقى كه نزد تو محبوبتر از من باشد، آفریده اى ؟ و این سؤ ال را سه بار تكرار كرد و هر سه بار بى جواب ماند، دفعه سوم كه حضرت آدم (ع ) پرسش خود را بازگو كرد، متوجه گردید كه سؤ ال بى پاسخ او، سخن بجائى نبوده است ، آنگاه از جانب پروردگار خطاب آمد:
بلى ، یا آدم مخلوقاتى از تو محبوبتر دارم ، كه اگر آنها بوجود نمى آمدند، ترا نیز نمى آفرید.
عرض كرد: پروردگارا آنها را به من نشان بده .
در آن هنگام خداى تعالى به فرشتگان حاجب درگاه الهى وحى شد: پرده ها را كنار بزنید (بلى . آفریننده جهان ، در پشت پرده غیب موجوداتى دارد كه سبب تربیت آدم و اولاد آدمند). چون حجابها برداشته شد، از پشت پرده غیب ، پنج شبح ظاهر شدند كه در پیشگاه عرش ایستاده بودند.
خطاب آمد: این پیامبر من ، این على امیرالمؤ منین پسر عم او، این فاطمه دخترش و این دو، حسن و حسین ، پسر آن على ، فرزندان پیامبر من هستند. و پس از معرفى نامهاى آنها، خدا تعالى فرمود: یا آدم ، اینان مقام اول را دارا هستند و درجاتشان بسیار عالى است ، و مرتبه تو تالى مقام و والاى اینها مى باشد.
و بعدها وقتى كه حضرت آدم مرتكب و مبتلاى آن ترك اولى شد، عرض كرد:
پروردگارا، از تو مسئلت دارم كه به حق محمد، و على ، و فاطمه ، و حسن و حسین از خطاى من درگذرى ، پس دعایش مستجاب شد و مشمول عفو و آمرزش خداى تعالى قرار گرفت و این است معناى آیه شریفه كه خدا مى فرماید: پس آدم كلماتى از پروردگارش فرا گرفت كه به وسیله آن كلمات توبه او مورد قبول واقع گردید.
ابن عباس ، سپس روایت را چنین ادامه مى دهد كه پیغمبر(ص ) فرمود:
هنگامیكه آدم (ع ) بر زمین فرود آمد، انگشترى براى خود ساخت كه نقش آن نام مبارك پیامبر اعظم ((محمد رسول الله )) بود، و ((ابى محمد)) (پدر محمد ص ) كنیه او شد.
((حاف ابن النجار)) كه یكى از بزرگان عامه (سنى ) است به سند خودش از ابن عباس روایت مى كند:
((سالت رسول الله صلى الله علیه وآله عن الكمات التى تلیها آدم من ربه فتاب علیه ، قال : سال بحق محمد، و على ، و فاطمة ، والحسن والحسین الا تبت على فتاب الله علیه تبارك و تعالى ))
((از پیغمبر اكرم صلى الله علیه وآله سوال كردم : آیا آن كلمات كه حضرت آدم از پروردگار خود فرا گرفت و به وسیله آن توبه او مورد قبول واقع شد چیست ؟، حضرت فرمود: آدم (ع ) با این كلمات از خدا درخواست كرد كه توبه او را بپذیرد:
((به حق محمد، على ، فاطمه ، حسن و حسین ، توبه مرا قبول فرما)) پس خداى تبارك و تعالى توبه او را پذیرفت .
این روایت را ((سیوطى )) در ((درالمنثور))، ((بدخشانى )) از ((حافظ كبیر دارقطنى )) و از ((ابن النجار)) و ((ابن مغازلى )) در مناقبش ، با ذكر سند نقل كرده اند، و با توجه به مطالبى كه گفته شد از این آیه هم استفاده مى شود كه وجود مقدس حضرت صدیقه سلام الله علیها سبب خلقت عالم و ((ولیة الله )) بوده است .

Source: A book named The madaramzahra

نظرات() | نوشته: علی منتظر | یکشنبه 4 دی 1390 | ادامه مطلب...

برچسب ها: فاطمه ، سلام ، الله ، علیها ، دیده ، گاه ، قرآن آیه ، سوم ، : ((فتلقى ، آدم ، ربه ، كلمات ، فتاب ، علیه ، حضرت ، حق ، تبارك ، تعالى ، فرا ، وسیله ، (قبول ، توبه ، خویش ، قرار ، درباره ، این ، آیه ، احادیثى ، نقل ، فوق ، العاده ، مذكور ، روایات ، انسان ، تواند ، بخوبى ، درك ، نماید ، صدیقه ، علت ، خلقت ، یكى ، اسباب ، آفرینش ، ، جهان ، یعنى ، رسول ، اكرم ، امیرالمؤ ، منین ، حسنین ، علیهم ، السلام ، سبب ، خلقتند ، علل ، معقول ، نیست ، ولایت ، نداشته ، روایت ، جناب ، ابن ، عباس ، روایتى ، وجود ، مقدس ، جمعى ، حفاظ ، عامه ، ذكر ، النبى ، صلى ، وآله ، قول ، فتلقى ، فقال ، اهبط ، بالهند ، حوا ، بجدة ، بعث ، الیه ، جبرئیل ، الم ، اخلقك ، بیدى ، المانفخ ، فیك ، روحى ، بلى ، فما ، هذا ، لبكاء؟ ، یمنعنى ، البكاء ، قد ، اخرجت ، جوار ، الرحمان ، فعلیك ، بهولاء ، الكلمات ، فان ، قابل ، تویتك ، غافر ، ذنبك ، قل ، اللهم ، انى ، اسالك ، بحق ، محمد ، آل ، سبحانك ، اله ، الا ، انت ، عملت ، سوءا ، ظلمت ، نفسى ، فاغفرلى ، انك ، الغفور ، الرحیم ، فهولاء ، التى ، تلقى ، پیغمبر ، معناى ، شریفه ، ((فتلقى ، هنگامى ، خداى ، تعال ، هند ، جده ، فرود ، (حضرت ، مدتها ، اشك ، غم ، چهره ، ریخت ، اینكه ، نازل ، ترا ، (قدرت ، خودم ، نیافریدم ، روح ، ندمیدم ، ملائك ، سجده ، فرمان ، ندادم ، كنیز ، تزویج ، ؟ حضرت ، عرض ، خطاب ، گریه ، (مداوم ، خدایا ، نكنم ، رحمت ، رانده ، اینك ، فراگیر ، خدا ، قبول ، گناهت ، بخشد ، پاك ، منزهى ، خدائى ، جز ، بخود ، ستم ، روا ، داشتم ، ببخش ، بدرستیكه ، توئى ، بخشنده ، مهربان ، پیامبر ، پایان ، سخن ، كلماتى ، آموخته ، گوئى ، تسلى ، دور ، ارزش ، فراگرفتن ، گرانقدر ، عوض ، هم ، سن ، برابر ، رحمان ، تراز ، فردوس ، جنان ، جبران ، نعمتى ، محروم ، همین ، موضوع ، پغمبر ، خلق ، عزوجل ، نفخ ، فیه ، روحه ، عطس ، فالهمه ، الحمدلله ، رب ، العالمین ، ربك ، فلما ، سجد ، الملائكه ، تداخله ، العجب ، خلقا ، احب ، الیك ، منى ، فلم ، یجب ، ثم ، الثانیه ، الثالثة ، عزول ، نعم ، لولاهم ، خلقتك ، ارنیهم ، فاوحى ، الى ، ملائكة ، الحجب ، ارفعوا ، رفعت ، اذا ، بخمسة ، اشباح ، قدام ، العرش ، هولاء؟ ، نبى ، على ، عم ، ووصیه ، هذه ، فاطمة ، انبة ، نببى ، هذآن ، الحسن ، والحسین ، انبا ، ولدا ، ولدك ، ففرح ، بذلك ، اقترف ، الخطیئه ، والحسن ، غفرت ، فغفرالله ، بهذا ، فهذا ، الذى ، هبط ، الارض ، صاق ، خاتما ، فنقش ، ((محمد ، یكنى ، بابى ، عالى ، آفرید ، عطسه ، الهام ، ((الحمدلله ، جواب ، ((یرحمك ، باد ، (خوشا ، بشرى ، الهى ، فرشتگان ، تكبر ، راه ، یافت ، حالكیه ، بالید ، پروردگارا ، مخلوقى ، نزد ، محبوبتر ، آفریده ، بار ، تكرار ، دفعه ، پرسش ، بازگو ، متوجه ، گردید ، پاسخ ، بجائى ، نبوده ، آنگاه ، جانب ، پروردگار ، مخلوقاتى ، دارم ، نشان ، هنگام ، حاجب ، درگاه ، وحى ، پرده ، آفریننده ، پشت ، غیب ، موجوداتى ، تربیت ، اولاد ، حجابها ، برداشته ، پنج ، شبح ، ظاهر ، پیشگاه ، عرش ، ایستاده ، بودند. خطاب ، پسر ، دخترش ، حسن ، حسین ، فرزندان ، معرفى ، نامهاى ، اینان ، مقام ، اول ، دارا ، درجاتشان ، مرتبه ، تالى ، والاى ،
 
صفحات دیگر
 

No Image
No Image No Image No Image
 
 
 

درباره ما


    این وبسایت را وقف مادر فوت شده ام کردم انشاءالله روحش از این کار فیض وافر ببرد. مادرم شبیه فاطمه زهرا سلام الله علیها با پهلوی شکسته زیر عمل قلب از دنیا رفت. توکلت علی الله الا بذكر الله تطمئن القلوب.

امکانات سایت

تبلیغات مذهبی سایت

No Image No Image